زیره کفش ایمنی چه ویژگی هایی دارد؟

زیره کفش ایمنی

کفش ایمنی در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. سطح محافظت و همچنین زیره این کفش‌ها با هم متفاوت است. شما باید با توجه به نوع کارتان و راحتی و سبکی مدنظر، کفش مناسب را انتخاب کنید.
با توجه به اینکه زیره یکی از مشخصات اصلی کفش‌های ایمنی است در این مطلب به بررسی انواع آن و ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم:

انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی‌ های آن

زیره کفش یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب کفش ایمنی است. در واقع تفاوت کفش‌های ایمنی با نوع معمولی، در زیره به‌کار رفته در آن و رویه محافظ کفش است.
این زیره‌ها نیز مانند لباس کار ایمنی باتوجه به ویژگی و کاربردهایی که دارند در انواع و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند که عبارتند از:

زیره کفش پلی یورتان (PU)

این نوع زیره وزن سبکی دارد و بنایراین می‌توانید پاها را در کفش‌هایی که از این زیره ساخته می‌شوند برای مدت طولانی نگه دارید. در عین‌ حال می‌تواند به خوبی از پاهای شما حفاظت کند. همچنین دارای خاصیت ضد الکتریسیته است که باعث چسبندگی بدون لغزش می‌شود.
این زیره در هر شرایط آب‌هایی مقاوم است. ویژگی جالب آن این است که در فصول گرم سال، پاها را خنک نگه می‌دارد و در فصول سرد نیز گرمای لازم را برای راحتی شما فراهم می‌کند.
کفش با زیره پلی یورتان برای کارگران معدن نیز یک گزینه مناسب است.

زیره کفش حرارتی

این زیره از موادی ساخته شده است که می‌تواند پاهای شما را در زمستان کاملا گرم کند. با یک بار شارژ، برای 8 ساعت دما را حفظ می‌کند.

زیره کفش پلاستیک

پلی ونیل کلراید، پلیمری از جنس پلاستیک است که در محیط‌هایی که مرطوب یا دارای آب هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زیره معمولا با استفاده از تزریق مستقیم ساخته می شود.

زیر کفش TPU

این زیره به ‌”کف کفش جهانی” شهرت دارد. درواقع این کفی نوعی از پلی یورتان محسوب می‌شود که نسبت به سایش مقاوم است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. معمولا بیشتر کفش‌ها استاندارد TPU را دارند.
این زیره می‌تواند دما را تا 130 درجه سانتی‌گراد تحمل کند و از طرفی در سرمای 20- درجه نیز با حفظ انعطاف پذیری نیز مقاوم است. در مقابل بیشتر روغن‌ها نیز مقاومت دارد، بنابراین در صورت راه‌رفتن در محل روغنی احتمال لیز خوردن کم است. همچنین دوام بالایی دارد و به راحتی ساییده یا ترک‌خورده نمی‌شود.
این زیره در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود چون که TPU بی‌رنگ است به همین علت می‌توان به‌راحتی آن را با مواد دیگر ترکیب و رنگ مورد نظر را تولید کرد.

زیره کفش نیتریل

زیره کفش نیتریل نسبت به سایر زیره‌ها از مقاومت زیادی در برابر حرارت برخوردار است. به‌طوری‌که می‌تواند تا دمای 300 درجه سانتیگراد را تحمل کند. بنابراین برای افرادی که در معدن، جوشکاری و به‌طورکلی هر کسی که در معرض حرارت کار می‌کند انتخاب مناسبی است.

زیره کفش لاستیکی

استفاده از زیره لاستیک قدمتی طولانی دارد. این زیره‌ها بسیار بادوام هستند و آنها را می‌توان در شرایط مختلف آب و هوایی پوشید.
خاصیت ضد آب بودن زیره لاستیکی آن را برای استفاده در روزهای بارانی مناسب کرده است. این زیره‌ها برای راه‌رفتن طولانی مدت در محیط‌های مرطوب مناسب است به همین دلیل نیز برای کفی چکمه‌های زمستانی از آن استفاده می‌شود.
این کفی‌ها از انواع دیگر ضخیم‌تر هستند. مهم‌ترین عیب این زیره این است که در صورتی که برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گیرد، ترک می‌خورد. همچنین وزن سنگینی دارد و برای کسی که به دنبال کفش ایمنی راحت است مناسب نیست.
موقع خرید کفش ایمنی این را در نظر داشته باشید که کفشی که زیره لاستیکی دارد، موقع راه‌رفتن روی سطوح صاف صدا ایجاد می‌کند و برای کسانی که نسبت به صدا حساس هستند مناسب نیست.

زیره کفش EVA

زیره EVA یا همان اتیل وینیل اسات در برابر ضربه مقاوم است و به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان از آن برای ساخت کفش‌ ایمنی استفاده می‌کنند.
این زیره بسیار سبک است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. همچنین در رنگ‌های مختلف و زیبایی طراحی شده است و برای استفاده روزانه نیز راحت است.
زیره EVA از مواد بسیار نرمی ساخته می‌شود و پتانسیل تحمل شوک را دارد، بنابراین در اکثر کفش‌های ورزشی نیز از آن استفاده می‌شود. اما برای کفش ایمنی معمولا آن را با موادی مثل لاستیک ترکیب می‌کنند تا کمی سخت شده و در برابر حرارت نیز از مقاومت لازم برخوردار باشد.

زیره کفش ترمو

ویژگی مهم این زیره مقاومت آن در برابر لغزش و سایش است. با این کفی می‌توانید به راحتی روی سطح‌هایی که لیز هستند، راه بروید. همچنین عایق حرارتی است بنابراین هم در فصل تابستان و هم در زمستان قابل استفاده است. این زیره همچنین در برابر شکستن مقاومت داشته و به علت چگالی متوسط، از لحاظ وزنی سبک است و می‌توان از آن به صورت روزانه استفاده کرد.

زیره کفش پی وی سی (PVC)

با شنیدن اسم PVC اولین چیزی که به ذهن می‌رسد لوله‌های آب است. اما این ماده کاربردهای گسترده‌ای دارد که یکی از آن‌ها استفاده در صنعت کفش است. این زیره‌ها به صورت عایق عمل می‌کند. علاوه بر این به‌سادگی می‌توان آن را به شکل‌های مختلف درآورد.
البته زیره کفش PVC، حالت سخت دارد اما با ترکیب‌کردن برخی مواد در ساختار آن، نرم می‌شود. همچنین وزن سبک و قیمت مناسب آن باعث شده است که در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شود و بیشتر در ساخت کفش‌ها و دمپایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

جمع‌بندی

زیره کفش‌های ایمنی با سایر زیره‌ها متفاوت است چراکه باید در برابر شرایط خاص از جمله لغزش، حرارت، رطوبت و غیره مقاوم باشد. ازطرفی باید سختی لازم را داشته باشد اما همزمان راحتی آن نیز مهم است تا شخصی که از این کفش استفاده می‌کند بتواند بدون محدودیت و اذیت‌شدن فعالیت خود را انجام دهد.
زیره کفش‌های ایمنی نیز مثل لباس ایمنی از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. هرکدام از این جنس‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد. مثلا کفش با زیره ترمو برای کسانی که در محیط لغرنده کار می‌کنند مناسب است و کفشی که زیره لاستیکی دارد برای فعالیت در محیط‌های خیس و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیره نیتریل نیز برای جوشکاری یا به‌طوری‌کلی کار در برابر حرارت مناسب است. شما با توجه به شرایط محیط کار خود می‌توانید کفش مناسب را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *